torsdag 26. mai 2011

Nye matter.

Denne gangen ble det nye soveromsmatter til oss selv. Hos oss er ikke alle rom hvite. Vi har sorte senger med noe rødt på og røde gardiner, dermed ble mattene i samme stil.
Disse mattene skal på hytta til min søster. Håper de passer inn.Denne er for salg. Har så mye rosa stoff, så resten av renninga ble til ei lita rosa matte.


Nå skal jeg endelig prøve dette mønsteret. Det har ligget på vent lenge. Jeg var jo så heldig å få en vev med renninger og garn. Er godt i gang med å veve allerede.
Dette garnet kjøpte jeg i Syria. Kjøpte det av noen som reparerer gamle persiske tepper. De hadde et helt loft fullt av garn. De rekker opp utslitte tepper og lager hesper av det. Mye av det er melert fordi det har tatt farge av de omkringliggende fargene. Disse teppene heter Kilim og er vevd. Jeg har to sånne tepper sjøl. Veldig fine.



Nå kom hespetreet mitt til nytte. Hyttehelg ble nøstehelg
10 Hesper med sjølingstad ullgarn fulgte med veven jeg fikk. Skjønne farger

8 kommentarer:

Bodil sa...

Så flotte matter du har vevd, og så lekkert og spennande garn du har kjøpt :) Ser fram til å sjå kva du vev av det. Ha ei flott helg :)

annemariesquilt sa...

Heia så koselig med en post ifra deg... Det ser ikke ut som du kjeder deg noe særlig ;-) Flotte matter Sonja !!
Jeg har ikke vært på hytta siden påske og savner det veldig .

Gudveig HN sa...

Så flotte tepper du har vevd - igjen. Moro at du kan lage dem slik at de passer til interiøret ditt.
Og nå så jeg hva det var, den 'tingen' jeg fikk av min gudmor - et hespetre! Hmm, jeg visste ikke hva det var, så jeg har lagt den/det sammen med andre gamle ting til pynt på en hylle.

Malys krok sa...

Du må være verdensmester, iallefall Norgesmester, i matteveving så flink som du er! Fargene velger du virkelig med omhu og så fint som det blir!
Spennende blir det å se på det du skal gjøre med garnet fra Syria!
Regner med at det blir noe fint av det også! Ha det godt! -Margit-

Anonym sa...

Hej!Har läst tillbaka på din blogg till den 4 maj. Tingesten som du visar är en apparat att använda vid stoppning av strumpor och ragg-sockor.Fanns i mitt hem när jag växte upp på 40-50 talet.Jag kommer inte ihåg hur man gjorde men man spänner strumpan över stoppsvampen.Bilden väckte minnen!

Birgitta sa...

Fina mattor du vävt. Det ska bli roligt att få se vad som kommer i väven härnäst.
Önskar dej ett skönt veckoslut.
Kram Birgitta

Birgitta sa...

Glömde - vilken fin header du har nu.
Kram

Anonym sa...

Hei.Kjempe fine matter.Slik et hesptree har jeg også ikke så ofte det blir brukt nå.Oftes er garnet nå i nøster.Ønsker deg en riktig fin helg.Klem fra Bodil.