søndag 17. juni 2012

Slektsforskning

 På hjemmefronten et det matauk fra egen hage.
 Rabarbrasuppe etter fersk torsk til middag.
 På turfronten ble det slektsforskning forrige helg (4 dagers tur i bobilen). Turen gikk til Land i oppland. Herfra kom mine tippoldeforeldre på farsiden opprinnelig fra. De var født i 1838 og 1845. Alle forfedrene før dem kom også fra disse trakter. Jeg har nå kommet bakover til 1719 og hadde lyst til å se disse stedene som de kom fra. Disse "tippene" flyttet til Hinnøya i nordland og er opphavet til hele min farslekt.
 Nå fant vi ikke noe nytt om familien men gamle hus og skjeggete trær får jo stå som symbol på denne reisen bakover i tid.
Vi besøkte noen kirker,vandret på noen kirkegårder, og hadde en fin tur.
Nå håper vi på sommervarme med sol og bading.
Sonja

4 kommentarer:

Sologbolig sa...

Så gøy med slektsforskning og å reise til steder der forfedrene har budd. Eg driv og med slektsforsning og i det siste har eg lagt "alt" inn på ei nettside som heiter MyHeritage.com. Det er veldig oversiktlig og bra. Ha ein fin dag.

STEINKJERRINGA sa...

Så spennende! Det er få av oss som kan skryte av at vi er EKTE nordlenninger. Jeg er vestlenning i tre ledd, trønder i minst ett ledd og utvanna gausdøl i ett ledd. En tippoldefar og nesten alle hans søsken kom fra Voss, og der har jeg vært, på selveste gården. Norges eldste profane bygg står på den gården og heter FINNESLOFTET. Jeg fant bilde av bygningen på nett og da måtte jeg bare dit!! Lykke til med slektsforskningen!

Mormor sa...

Slektsforskning er veldig spennende. Min slekt stammer fra veldig begrensede områder i Oppland og Hedmark, men jeg har brukt mye tid inne på Digitalarkivet. Der går timene fort :-)

Malys krok sa...

Dette høres spennende ut!Stilig med de gamle trærne som symbol!
Også vi håper på sommeren nå! Takk for hilsen!
-Margit-