onsdag 28. april 2010

I går var det sommer.

Vi gjør klar til årets første bobil tur. Deilig å forberede sommeren på en "sommerdag". 6 grader over normalen. Men det var i går. I dag regner det.


Velkommen inn. Jeg har funnet fram to varme ullpledd i tilfelle kjølige kvelder.

En liten runde med støvkluten, og mat i kjøleskapet. Så er vi klare for tur.


I hagen har det begynt å blomstre.
Vet ikke hva disse heter. Jeg kaller dem bare for det blå teppe. De kryper rundt blandt busker og bed.

Pyramidelyngen blomstrer fint.
Hvitveis finnes også et par steder i hagen.

Små påskeliljer, eller hva det nå er.
De store hengebjørkene har også museører og lange rakler.
Jeg er ikke så glade i dem på denne tiden av året. ALERGI :(

tirsdag 27. april 2010

Stilig og stilig fru Sonja....

For å si det sånn, så har jeg sett stiligere matter i veven min tidligere. Denne gangen sliter jeg med å finne nok mørke stoffer til ei bestilling jeg har. Den skulle være MØRK, helst rød eller blå. Her har jeg i alle fall fått inn både mørk og rød og blå. Det ser forferdelig rotete ut, men det er et slags system i rotet (får jeg håpe).
Tenkte de skulle få muligheten til å velge mellom flere "modeller" Så jeg fant noen lange brukte gardiner, to hadde jeg fått fra noen kjekke venner og to fant jeg på bruktbutikken. Men det er ikke nok til ei matte på 0,90 x 2,20
Så da var det til å farge noen gamle lakener. De ble sort. Huff.......rotete igjen. Håper de ser bedre ut når jeg får dem ut av veven.
Det er jo kjempegøy å veve ;) Bare resultatet.......

Så, så Sonja ...ikke så negativ nå. Se heller på den flotte kaligrafien som henger ved siden av veven. Her står det Sonja og Øystein på arabisk.
Dette ble laget til meg av en som demonstrerte hvordan de ofte skriver på arabisk. Jeg kan skrive litt på arabisk, men det er mer sånne hverdagsbokstaver. Kaligrafiutgaven er ikke så enkel å lære.
Men stilig.....

tirsdag 20. april 2010

Dette er ikke rokken som spinner i stuen.

Jeg har en gammel rokk fra 1896. Egentlig vet jeg ikke hvorfor jeg kjøpte den. Jeg har jo ingen steder å plassere den. Først sto den i gangen utenfor vevstua og samlet støv. Hvem kunne vel se på den der? Ikke jeg engang. Når jeg går dit, er det for å veve ikke for å beundre en gammel rokk.
Jeg bestemte meg for å selge, for spinne kan jeg ikke. Tok den med på hytta for å prøve å selge den på infosenteret der. Gjett hva som hendte....? Den var jo så fin på loftet på hytta. Så nå står den der og samler støv ;)


Har bedrevet litt mer strikking. Først strikket jeg 6 lapper.

Så ble det strikket tå på dem og tvinnet en snor.

Snora ble tredd i kryss i hullene som var strikket på begynnelsen og slutten av lappene.VIPS..... så var det blitt tre par sokker.
En av hver farge på barneføtter.

To av samme farge på voksenføtter.

torsdag 15. april 2010

Strikkeide

I idebladet hytteliv fant jeg denne artikkelen. God ide til påskestrikking på hytta, tenkte jeg. Nå er det årevis siden jeg strikket noe med sånt mønster. Kjøpte noe billig ullgarn og fant fram mønster på selbuvotter.
Denne elgen syntes jeg passet bra. Har brukt blyant for å huske hvor på mønsteret jeg befant meg til enhver tid. Tegnet på en ekstra sort omgang på ryggen til elgen. Den så litt avmagret ut.

Ja, ja resultatet kunne vært bedre. Så jeg kaller det for en prøvelapp. Neste genser bør nok ha litt tynnere garn.

tirsdag 13. april 2010

Våronna er i gang.

Første ansiktsløftning er gjort. Det er mye som kommer fram når snøen forsvinner. Det har vært veldig glatt i vinter så "strø bilen" har vært flittig gjest. Halve hagen var full av grus.


Redskapene er funnet fram.

Disse krokusene var det eneste fine jeg fant i hagen. Og så den humla som henger på den ene blomsten.

Ønsker dere alle ei solrik og fin uke.

onsdag 7. april 2010

Påsken

I år var det snøvær nesten hele påsken. Noen gløtt av sol innimellom som her i skibakken. Men det ble både skiturer, pølsegrilling, vennetreff, skirenn, spill, god mat.....ja kort sagt alt som hører med til påsken.
Lørdag var det barneskirenn. Begge jentene stilte til start og fullførte med glans.

Det var Susie sitt først skirenn. Her kommer hun i fin stil.


Pakkeleken hører med til påskens aktiviteter. Den som får 6 på terningen vinner en pakke. Den som får 1 kan ta en pakke fra de andre.


Andre spill hører også med.

Her bygger vi snøborg og etterpå ble det grilling av pølser inni den.

Morfar snekret fuglekasser


Jentene malte dem.

Snart ferdig morfar. Det blir kjempefint.

Her henges kassene opp. Nå er vi klar for å ta i mot våren.

lørdag 27. mars 2010

GOD PÅSKE

Det er utrolig hyggelig å ha gebursdag, selv om jeg har vært på jobb i 9 timer i dag. Da jeg kom hjem ventet det deilig middag, mange pakker, mailer og gratulasjoner på telefonen. Jeg fikk til og med to samtaler som startet med sang. En var solo og en var flerstemt. Kan dagen bli bedre :)

Dette fine kortet har samboeren til vår sønn tegnet. Hun har flere fine tegninger på bloggen sin.
Lillehjørnet. Nå er det bare en dag til med jobbing så er det påskeferie. Da ønsker jeg dere alle strålende sol, fint skiføre, strålende hagevær, deilige måltider, hyggelig selskap med familie og venner. Kort sagt....
GOD PÅSKE

mandag 15. mars 2010

Pay it forward TREKNING

I dag fikk jeg endelig litt tid til å veve. Denne grå matta ble ferdig og jeg fikk klippet ned og knyttet. Den er nå for salg. Den lille blå under her, er ei bestilling fra ei veninne. Den skal på et av soverommene på hytta deres. Hun var så grei at hun ryddet vekk alt det gamle sengetøyet hun hadde på hytta. Det ble to fulle søppelsekker til meg. HURRA for alle gode venner som har skjønt at jeg stadig trenger påfyll i vevgarderoben min.


Så var det ut på "jakt". Jeg har bestilling på ei matte som skal være blå og sort. Det er ikke alltid jeg har nok filler av de farvene som blir bestilt. Men det finnes heldigvis bruktbutikker. I dag var jeg heldig og fant lange sorte skjørt og bukser i størrelse XXL Et ubrukt stoff på over 4 meter og to fag med rutete gardiner. Disse så også helt nye ut. Tilsammen betalte jeg 140.-kr. KUPP!!
Det sorte har vært en tur i vaskemaskinen, derfor ligger det i ei bøtte.
Det var 3 skjørt og 2 bukser.
Nå er det bare å renne veven så kan jeg begynne.
Så var det PAY IT FORWARD trekningen. Det var akkurat 3 som ville være med på leken, så da blir det pakke til alle 3. Hva det blir å finne i pakkene og nårtid de blir å finne i postkassen gjenstår å se. Dere må sende meg adressen deres så kommer de en dag om ikke alt for lenge.
Det blir pakke til
ODDBJØRG
reSIRIkulert
Turid
Takk for at dere deltok.
Sonja

onsdag 10. mars 2010

STRIKKE-periode

Nå har jeg bedrevet litt strikking til en forandring. Vår sønn hadde akkurat gebursdag og da kom jeg på at bunadstrømpene hans var utslitt. Pytt sann, tenkte jeg. Det er jo fort gjort å strikke et par nye, fin presang. Fort og fort..... det var ikke så fort heller. Jeg greide å strikke den ene leggen uten fletter. Så var det bare å rekke opp igjen. Ergelig.... de ble ikke ferdige til gebursdagen. Men nå er de ferdige og passelige ble de også. Her er det mine bein som prøver dem.



Forfengelig har jeg også blitt. To par tovede votter har jeg fra før, men de sto ikke i stil med skiantrekket. Så nå har jeg strikket meg nye. Det gjenstår bare to turer i vaskemaskinen på 60 grader. Klar for påskeutfart....


Minner om min pay it forward. Dette garnet skal bli til noe som blir å finne i pakkene fra meg.


fredag 5. mars 2010

STEINGAL

Hva er det som er så fasinerende med stein? Det finnes tross alt over alt. Se på ungene de finner stadig en fin stein som de putter i lomma. Og så finnes det sånne som meg, som er steingal hele livet.
Samlinga mi startet egentlig med denne Frolandsrubinen som jeg fikk av en annen som samler for å lage smykker. Dette var for 35 år siden. Nå vil jeg vise noen få fine steiner .

Se på de fine rubinene.


Thulitt. Norges nasjonalstein.
Denne er fra Leksvik.
Kobberkis fra Sulitjelma. Der bodde jeg som barn, og denne er fra den tiden.

Nok en stein fra Sulitjelma. Det skinner nesten som gull i den.

Her er hele steinen, ser ut som et lite fjell.


Larvikitt. Kommer selvfølgelig fra Larvik , hvor de utvinner denne bergarten.

Feltspatt, også fra Sulitjelma. Denne har jeg funnet selv i snere tid.

Fine steinsmykker som jeg har kjøpt i Syria og Sambia.