tirsdag 23. september 2008

SOS barnebyer

Tenkte jeg skulle reklamere litt for SOS barnebyer. De fleste har nok hørt om det og mange støtter en barneby eller har et fadderbarn. De som har besøkt bloggen min han nok forstått at jeg har et spessielt forhold til Damascus. Min mann jobbet for FN der og jeg var "bare" med på lasset. Det jeg gjorde var å lære meg litt arabisk, bli kjent med folk, reise rundt i Syria og sette meg inn i kultur og skikker. Jeg ble rett og slett forelsket i landet og folkene der. De er fantastisk gjestfrie og hyggelige mennesker. Da vi kom hjem til Norge igjen var valget lett å ta, fadder for et barn i SOS barnebyer i Syria. Det var med stor spenning jeg ventet på om noen kunne trenge min hjelp. Endelig var det avgjort , Ghaith ble mitt fadderbarn. Det var en fantastisk gledesfølelse og selvfølgelig måtte vi reise ned for å hilse på.

Barnelandsbyen ligger like utenfor Damascus i fjellene nær grensen til Libanon. Dette bildet er tatt inne i landsbyen. Flott utsikt ned mot Damascus.

Det ble veldig spessielt å møte Ghaith, en flott og veloppdragen gutt. Vi fikk komme på besøk hjemme hos ham. I det huset ,var det 7 barn og SOS mammaen. Vi fikk bare møte Ghaith og mammaen. Ekstra spennende ble det fordi det var bare oss fire, min mann, jeg og de to. Noen få engelske ord kunne brukes ellers var språket arabisk. For å si det sånn så fikk jeg bruk for alle mine arabiskkunskaper både med ord og fakter. En flott og minnerik stund ble det.


Her er vi på trappa utenfor huset de bor i. Er det ikke beundringsverdig at noen velger å bli mamma for 7 foreldreløse eller forlatte barn. Et nydelig menneske er hun, jeg blir glad bare jeg ser på bilde av henne.

3 kommentarer:

Marit Johanne sa...

Er enig med deg at SOS barnebyer gjør en flott jobb.Vi har et fadderbarn i sør Amerika. Takk for hilsen på forundringsalongjakka. Denne alongen var på forumet Trådsnella og er nå avsluttet. De dukker opp av og til på forskjellige forumsider. Kan tipse deg om jeg kommer over noen. Ha en god dag!

Gamlå sa...

Heisann. Så heldig fadder barnet ditt er som fikk besøk av dere!!! Koselig bilde av deg og fadderbarnet og SOS mammen. SOS barnebyer her bare et helt fantastik opplegg!! Jeg skal også ha et fadderbarn en dag, inntil da så støtter jeg dem med pengegaver når de har inn samling. Jeg kan tenke meg du har det travelt med å veve de fine teppene dine.
ha ein fin dag
Gamlå

Anonym sa...

Du har gjort som så mange TENKER å gjøre - og det synes jeg du skal være bra fornøyd med. Det gir deg sikkert masse. Var fadder for ei jente i Guatemala en gang - men jeg mistet gløden fordi det var så mye snakk og skriverier om penger som ikke kom dit de skulle, korrupte mennesker i bransjen osv..Det blir nok noe helt annet å besøke sitt fadderbarn og ved selvsyn se at det nytter. Må være fint å bli så godt kjent med et annet land, også. Flott inlegg! Fortsatt fin helg til deg:) Klemmer**